Ik krijg dus lijstjes met activiteiten die ik voor het einde van de week af moet hebben. Iets wat voor mij heel prettig werkt omdat ik flexibiliteit behouw. Alleen in hele drukke tijden is het moeilijker om niet te lang bezig te zijn met een enkel onderwerp, en dan plan ik erg gedetailleerd.
De eerste gedetailleerde planning was die van de projectweek. Het was erg druk, en dat zagen we terug in de planning.
deze planning deelde per half uur onze activiteiten in. De planning was vrij goed, en we waren ruim op tijd klaar. Het was een nuttige oefening in plannen, en vooral het vooraf inschatten van activiteiten was een goede oefening.
De tweede planning was de verbeterde blokplanning. Daarin stond de projecttijd ingepland in het wekenrooster. Daar onder stond een deadline planning.
Deze planning gaf mensen houvast naar het doel van de opkomende week.
Als laatste bestond deze planning uit persoonlijke activiteiten per onderdeel. hier bijvoorbeeld van de eerste week.
hiermee kon ik beter controleren of mensen hun werk deden.
als laatste heb ik alleen als project manager de planning voor blok 8 opgesteld.
Dit is gedaan aan de hand van het V-model. Bovenin staan de fases van het model, en links staan de verschillende onderdelen. Deze planning is te lezen als een flowchart: je kan zien wanneer onderdelen samengevoegd moeten zijn.
Als ik reflecteer heb ik nu veel verschillende vormen van plannen gedaan, en ik vind dat ik er best goed in ben geworden. Ik ben er in ieder geval beter in geworden omdat ik me nu bewust ben van het feit dat het overzicht houd. Het helpt andere mensen houvast geven, en daardoor kan ik beter planningen controleren vanuit mijn rol van project management. Ik denk dat ik op individueel vlak wel meer gedetailleerde planningen ga maken. Als ik dan voor loop hou ik nog steeds de flexibiliteit voor interessante uitstapjes, maar ik voorkom problemen met deadlines.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten