zondag 7 april 2013

Starrt Planning

situatie
In dit blok ben ik Project manager geweest. Het was mijn taak om het ontwerpen van de robot in goede banen te leiden. We werkten in teams van 6 personen. In de projectweek kwamen daar nog 6 personen extra bij.
taak
Ik was project manager. Ik was verantwoordelijk voor het managen van het ontwerp. Het gaat dus over de communicatie tussen onderdelen, het handhaven van planningen en het vinden van budget.
actie
In dit starrt formulier ga ik reflecteren op mijn planningen.
resultaat
Voor het resultaat zie post Planning Blok 8. Hierin staan alle gemaakte planningen met uitleg.
reflectie
Aan het begin van dit blok waren planningen eigenlijk voor mij een vaak ongebruikte tool. Ik haalde in ieder geval niet het maximale uit het maken van een planning. Meestal plan ik mijn deadlines. En dan plan ik per week de activiteiten die ik gedaan moet hebben. Ik krijg dus zogenaamde to do lists. Op het moment heb ik nog deze to do list voor het portfolio:
pop/pap
planning starrt
engineering starrt
groep managen/coachen starrt
en nog een stukje over de eind presentatie

Ik weet bijvoorbeeld dat ik een uurtje pop/pap kwijt ben, en drie kwartier per starrt formulier. Door het herhalen van deze activiteiten heb ik een bewustzijn opgebouwd over hoe lang iets duurt. Daardoor kan ik op gevoel vaak bepalen of ik op schema loop. Maar omdat ik niet per uur vast zit aan een planning kan ik werken met de flow. Als iets iets langer duurt geeft dat niet, dan moet ik alleen zorgen dat ik iets anders iets sneller doe. Dat is een mate van flexibiliteit die ik erg waardeer. En het lijkt te werken, ik lever bijna altijd opt tijd mijn werk in.

Wat ik dit blok geleerd heb is dat dit systeem niet voor iedereen werkt. Sommige mensen willen een handvat, een leidraad waar ze steun aan hebben. Het is mijn taak om die planningen te coördineren  Zorgen dat iedereen op de zelfde lengte zit, en dat deadlines vast staan. De eerste planning was daarom voor mij erg wennen, en hij voldeed niet. Hij was te open, en te ongedetailleerd. Maar gedurende het blok werd in steeds beter in planningen. De laatste planning is voor blok 8, en hierin gebruik is zelfs het flowchart model. En de fasering is via het V-model. Mensen kunnen zien wat er gedaan moet worden, wanneer het af moet zijn, en hoe ver het af moet zijn. Dat laatste wordt namelijk beschreven in de fasering van het v-model.

Ik vind dat de laatste planning vooral door het flowchart diagram overzichtelijk is. Er is namelijk te zien wanneer iets samengevoegd moet worden. Je kan in één oogopslag de stap van component naar systeem zien. Daarmee toon ik aan dat ik via het V-model kan plannen. Dat is ook een vertaling naar het leerdoel:
je kunt Concurrent via het V-model engineeren. De planning toont aan dat ik het v model genoeg beheers om een realistische planning te kunnen maken.
transfer
Er ligt op het moment een blokplanning van blok 8. Daar staan de milestones beschreven die nodig zijn voor het opbouwen van de robot. In blok 8 wil ik elke week weer een verdieping aanbrengen. Als de deadline parts naar de waterstraalsnijder op papier staat voor van a naar b, dan moet dat uitgebreider worden. Dus een aantal activiteiten: het controleren van de passingen, krachtberekeningen, gewicht besparen, optimaliseren, berekenen plaatdikte. Dan heeft de gene die dit uit moet voeren ook meer grip. Vooral als dit in goed overleg gebeurt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten