maandag 8 april 2013
Starrt Team Coaching
situatie
In dit blok ben ik Project manager geweest. Het was mijn taak om het ontwerpen van de robot in goede banen te leiden. We werkten in teams van 6 personen. In de projectweek kwamen daar nog 6 personen extra bij.
taak
Ik was project manager. Ik was verantwoordelijk voor het managen van het ontwerp. Het gaat dus over de communicatie tussen onderdelen, het handhaven van planningen en het vinden van budget.
actie
In dit starrt formulier ga ik reflecteren op mijn coaching/project managers functie.
resultaat
Er zijn een aantal resultaten die behaald zijn. Een aantal positief, een aantal tegenvallend. Allereerst wil ik beginnen met mijn persoonlijke hoogtepunt.
In het begin van dit blok werd er tegen de wil van persoon A in geschoven met de teamindeling. Dit ging steeds tenkoste van persoon A. Dus toen de groepsindeling definitief was gemaakt hoorde deze persoon in ons team. Maar A voelde zichzelf als ongewenst. In eerdere projecten heeft hij vaak niet opgeleverd, en daarom is hij niet populair binnen de hele E Groep. Dus in de eerste week van het project heb ik hem gebeld( A was "ziek" thuis), en gevraagd of ik een persoonlijk gesprek met hem kon hebben.
Op dat gesprek heb ik eerst gevraagd hoe hij zich voelde, en hoe hij het komende blok voor ogen had. Uit zijn antwoorden kon ik afleiden dat A geen zin/hoge verwachtingen had. Ik heb hem vervolgens een voorstel gedaan om zijn situatie te verbeteren. Immers: de groepsstructuur van E werkt op credits voor je werk. Als jij hard werkt en goed werk oplevert, dan wordt je waarvoor gerespecteerd. Als je dus geen/weinig credits hebt, dan moet je die opbouwen door resultaat te leveren. Ik heb hem aangeboden dat ik hem ruimte kon geven om expert te worden in zijn onderwerp. En dat de groep hem een complete nieuwe kans gaf, zonder te oordelen op vorige projecten. In ruil daarvoor vroeg ik wel dat er resultaat geleverd werd, en dat er een kleine verandering in persoonlijkheid. Persoon is namelijk van nature vaak koppig, en blijft daardoor vaak hangen in één oplossing. En dat advies niet altijd werd aangenomen, vaak tegen beterweten in. Ik moest daarom ook de groep coachen op hun gedrag. Dat was soms moeilijk, maar het ging goed. Persoon a werd al snel meer gerespecteerd, en gemene opmerkingen bleven vanzelf uit.
Maar ik ben blij om te melden dat persoon A dit blok erg goed bezig is geweest. Hij was bijna altijd optijd klaar, en toonde inzet en werklust. Tijdens persoonlijke coachingsgespreken kon ik merken dat hij wist waar hij mee bezig was. Een mooie omslag, en dat geeft vertrouwen voor de toekomst!
Waar ik minder tevreden over was was het volgen van de planning. Vaak werd de planning niet nageleefd door mensen. Soms hadden we duidelijke afspraken gemaakt, en dan nog was het werk niet af. Misschien ben ik te naïef, maar ik verwachte gewoon dat afspraken werden nageleefd. Maar door strikter te plannen, en ondersteuning te geven waar nodig, is het werk toch optijd afgekomen.
Als laatste heb ik met iedereen in de groep persoonlijke gesprekken gevoerd over de vorderingen van hun project. Dat was voor beide partijen erg fijn, en vaak kwam er een verbeterslag uit voor het project. Het was ook fijn om mensen te kunnen coachen op hun planning. Zodat ze zeker waren dat ze het af kregen. Dat voorkomt stress.
reflectie
Voor mij bestond dit blok uit drie facetten: People Management, Project Management en Engineeren. In het stukje people management ben ik vooral bezig geweest met het sturen, coachen en ondersteunen van mensen. Het mooiste voorbeeld is hiervan wel persoon A. Ik denk dat ik goed ben in het ondersteunen van mensen omdat ik mij altijd neutraal op stel tegenover een persoon. Ik zal nooit aanvallend of gemeen zijn, en daarmee voorkom je dat samen moet werken met mensen waar je eerst gemeen mee was. Ik word daarom door veel mensen als aardig ervaren, en dat gaf vooral met persoon A een voordeel. Ik heb ook meerdere cursussen didactiek gehad. Ik heb een jaar VMBO wiskunde gegeven, en ik geen u al bijna 5 jaar zeiltraining aan kleine kinderen. En ik heb daar geleerd dat je altijd positief moet blijven. Negativiteit leid bijna altijd tot kwetsende situaties, en verder verval. Kritiek moet daarom altijd opbouwend zijn. En als dat geld voor een 7 jarige zeiler in een optisten bootje, dan geld dat zeker ook voor een collega ontwerper. Ik vond dat wel soms moeilijk, maar ik ben er toch goed in geslaagd om mensen niet persoonlijk aan te vallen. Ook in de monday morning meetings heb ik gezorgd dat ik nooit met een vingertje stond te wijzen.
Het stukje projectmanagement was voor mijzelf minder succesvol. Vaak werden afspraken niet na gekomen. Voor mijzelf heb ik geleerd dat ik niet alleen deadlines op moet stellen. Het is makkelijker om vorderingen te controleren als er activiteiten genoemd zijn. Dan kan je zien hoe ver iemand is, en je kan dan tussen deadlines door al coachen en ondersteunen. Op het einde van het blok werden de weekplanningen steeds gedetailleerder, en daardoor werden afspraken ook steeds beter na gekomen. Ook mensen persoonlijk laten verantwoorden dat ze het af zullen hebben lijkt te helpen. Het was in ieder geval erg nuttig, en ik heb er veel van geleerd. Ik weet nu veel meer trucjes om mensen afspraken te laten nakomen.
transfer
Volgend blok ben ik wederom project manager. Ik ga dan zorgen dat de planningen gedetailleerder zijn, en dat er persoonlijke activiteiten gepland staan. En dat die persoonlijke activiteiten beter uitgewerkt staan. Dus brainstorm, schetsen, ideeën selecteren neer zetten in plaats van Idee schetsen. Zo hoop ik nog meer grip te kunnen houden om te zorgen dat het eindproduct zal werken.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten